Speltak activiteiten

Leuk dat scouting, maar wat doe je dan eigenlijk? Nou, te veel om op te noemen. Hierbij een impressie van activiteiten die bij de verschillende speltakken regelmatig terugkomen.

Zomerkamp
Voor velen het hoogtepunt van het scoutingjaar: de eerste week van de basisschoolvakantie een week op kamp. In een blokhut van een andere scouting voor de onderbouw of kamperen voor de bovenbouw. De Bevers gaan 2 of 3 weken daarvoor een weekend weg.

Winterweekend
Halverwege het seizoen gaan de speltakken ook een weekend weg. Logeren in een blokhut of ondanks de kou kamperen.

Scoutingtechnieken
Hakken, zagen, vuur maken, pionieren, kaart en kompas. Dat is waar scouting van oudsher om bekend staat. En wat we nog regelmatig doen. Elke speltak geeft daar een eigen invulling aan, passend bij de leeftijd en vaardigheden van de jeugdleden.

Koken
Omdat het leuk en vooral lekker is. En je leert er ook nog wat van. Handig voor de bovenbouwspeltakken, die op kamp ook hun eigen eten moeten koken. Primitief op een (tafel)vuur of gegraven oven, of gewoon op een gasstelletje. Maar ook appelflappen, frikandellen, stokbrood en cupcakes worden regelmatig gebakken.

Feestdagen
Eind december gezellig kerst vieren met zelfgemaakte hapjes. Of de sint verwelkomen met een liedje. Of een enge speurtocht in het donker met Halloween. Feestdagen zijn vaak de aanleiding voor een mooi thema-programma.

In de natuur
Regelmatig zoeken we een bos, park of de hei op voor een leuke buitenactiviteit. Vaak een spel zoals de klassiekers levend stratego, bulldog of verstoppertje. Maar ook met een speurtocht of als doel van een fietstocht. Of om hutten te bouwen.

Creatief
Creatief met alles! Klei, papiermaché, hout, verf of tekenmateriaal. Van knutselen op alle niveaus tot het maken van een reuze-knikkerbaan. Of een luciferdorp wat natuurlijk aangestoken wordt.

Installatie
Na meerdere keren meedraaien worden leden bij de speltak geïnstalleerd. Ze mogen vanaf dat moment de scoutingblouse met insignes en Rafaëldas dragen. Een leuke middag met een spelgedeelte, vies gedeelte en officieel moment.

Uitdaging
Grenzen verleggen en dingen voor het eerst doen. Survival, teambuilding, een sloot oversteken. Bij elke speltak maak je het mee, als apart programma of een leuk spel tussendoor.

Sport en spel
Gewoon een leuke middag met elkaar. Met leuke spelletjes en activiteiten. Soms in thema, soms serieus, maar meestal niet. Met voldoende variatie om het voor iedereen leuk te maken. En gewoon gezellig.

Onzin en plezier
En we zouden scouting St. Rafaël niet zijn, als er niet gelachen wordt. Er is altijd tijd en ruimte voor een geintje. Tijdens het programma of omdat we gewoon een maf programma hebben bedacht. Kwalleballe, jumanji, vla-twister, ananas-sjoelen, frikandelpoepen. Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het al eens gedaan. Gewoon omdat het kan.